Tuesday, March 21, 2017

11 01 S, 015 55W

KURS OCH DISTANS, två viktiga parametrar när man för sitt bestick i
sjökortet.
Distansen är lika med fart x tid.
För länge sen t.om före vår tid hade man ett timglas och en tvärstående
bräda (skädda) där det satt fast en logglina, skäddan fick löpa ut akter om
båten till sanden runnit ut ur timglaset, då greppades logglinan och man
läste av hur många knopar som löpt ut.
När vi började segla till sjöss fanns SAL trycklogg och Walker´s släplogg
på alla båtar, tryckloggen bestod av ett pitoltrör som riktad föröver
registrerade trycket och överförde det till fart och distans uppe i
navigationshytten som låg akter om själva bryggan. När sjöresan påbörjades
i samband med att lotsen gick iland, sattes loggen, d.v.s pitotröret
trycktes ut ifrån maskinrummet.
Ibland sattes även släploggen som helt enkelt var en liten propeller i
änden på en lina. Den hängdes ut i aktern och snurrade efter fartyget,
dess rörelse överfördes till ett distansräkneverk som utkiken gick ner på
poopen och läste av var fjärde timme. Principen för släploggen använder de
flesta segelbåtar fortfarande men propellern eller det lilla paddelhjulet
sitter under skrovet istället för att släpas efter båten.
Det fanns ytterligare ett sätt att ta reda på distansen, och det var genom
att från maskin erhålla uppgift på hur många varv maskin gjort sedan
midnatt och genom vetskapen om propellerstigningen kunde man räkna ut
distansen, detta sätt var mycket påverkat av lastkondition och väder.
Dock tror vi t.o.m att Vaxholmsbolaget och liknande skärgårdsrederier
hade noterat antalet varv på maskin mellan olika fyrar och prickar för
säker(?) gång i dimma.
Idag har sjömannens liv blivit enkelt, vi kan tack vare GPS teknik sätta av
vår sanna position hur ofta vi vill, tack för det.
.

2 comments:

  1. Skilda världar. Kött och potatis är två viktiga parametrar när jag för mina bestick!

    ReplyDelete
  2. Måste berätta en anekdot om släplogg, 1971 på johnsaren Rio de Janeiro fick vi brand i maskin och det mesta slutade fungera, även sal loggen. Kapten Bränning (han hette faktiskt så!!!) skulle visa hur man satte ut släploggen. När hela linan som är ganska lång låg kvajlad och klar på däck firade han ner (trots den gamle båsens protester) propellern först i vattnet, obs under fart alltså, varpå den omedelbart började snurra vilket resulterade i att linan snurrade med och allteftersom linan löpte ut ökade trasslet uppe på däck. Kapten befann sig snart omsluten av ormig lina runt sina tropikuniformsklädda ben med vita knästrumpor och blanka vita skor. Högre i nosen och ilsket svärandes. Vi däckare som samlats för uppvisningen höll på att garva ihjäl oss och kapten hotade med kölhalning för dessa respektlösa odågor. Han lämnade strax i stark vrede och Båsen visade oss hur man satte loggen på rätt sätt. Alltså,koppla loggen på räkneverket, mana ut bukten med propellern kvar i handen tills allt slack är ute, då slänger man propeller vinkelrätt ut från fartyget.

    ReplyDelete