Sunday, February 28, 2016

APT 06

APT 06 2016

27 februari 2016
Deltagare: Två kaptener
Plats: Refuge Bay, Pittwater, NSW, Australia

Minnesanteckningar från arbetsplatsmöte 04/2016

Verksamhetsgenomgång:
Under de två veckorna som gått i Sydney har staden utforskats, alltifrån buss och tunnelbanesystemen till Sydneys välbekanta operahus, har fått sig en grundlig genomlysning av besättningen. Både planeringskonsult och kulturtanten har fått sitt lyste mättat.
Under pågående veckoslut förordade kaptenerna en sk. kickoffhelg i Pittwaters lugna vatten med både god och vällagad mat samt, APT och planering inför avsegling mot Nya Zealand.

Verksamhetsplanering:
PK som i sitt stående uppdrag har till uppgift att varje dag kontrollera en mängd olika vädersiter på Internet, har under veckan kunnat följa en avtagande orkan Winston på sin väg mot sitt sista andetag, varför PK nu meddelar att i början på kommande vecka ett lovande väderfönster för segling mot NZ öppnat sig.
KA (kommunikationsansvarig) som sitter i samma arbetsgrupp som PK har via e-post meddelat myndigheterna att Anastasias avsegling samt utklarering ur landet närmar sig, mötestid bestämd till tisdag 1 Mars. KA har även sammanställt all pappersexercis som skall sändas till NZ sk pre-arrivel form

Arbetsmiljö:
LSO har övervakat när en av kaptenerna skurit i nya spinnakerfallet i masttoppen, och finner handhavandet av winshar, tampar och säkerhetslinor följa rutiner enligt fartygets SMS-manual (safety-management-system)

Portstate Control:
Protokollet från Portstate Control i Runaway Bay har kommit till oss per mejl och kapten föredrog innehållet för övrig besättning:
Portstate control utförd på s/y Anastasia. Alla certifikat giltiga, navigationsutrustning kontrollerad. Besättningen tränad enligt SOLASconv.. Lite svårt att utröna vem som är befälhavare och vem som är skans-kalle, det verkar föreligga ett rullande schema. Fartyget sjövärdigt och sjöklart för seglats till Nya Zealand. Ankarklysen cementerade och befälhavaren surrad till rors. Capt. A.A

Trivselfrågor:
Då NZ har samma regler som Australien gällande bio-security vid ankomst landet, har IA (inköpsansvarig) i uppdrag att planera hur mycket mat som skall införskaffas för resan, känns ovärdigt att köpa idag och slänga om en dryg vecka. Upprörda diskussioner och olika uppfattningar hörs i lokalen om IA skall beräkna 50/100/150 gram kött per dag. IA påminner om att det viktigaste för en långsegling är inte proteinerna utan C-vitaminerna, mot skörbjuggen. Dessutom är vitkålen billigare än köttet.

Trevlig helg önskar kaptenerna



2 comments: