Friday, January 23, 2015

Olivolja och vitlök

Jag minns min första båt Laponia, en Grängesbergare på 32.000 dwt. Besättningen var svensk sånär som på ett par spanska matroser. Det var Rios och Ramos som kom ifrån Bilbaotrakten, båda två hade jobbat länge på svenska båtar, och hade vissa vanor med sig från Spanien. I mässen där vi åt satt jag vid deras bord, de hade en stor dunk med olivolja med sig från hemtrakten, varje dag hällde de olivolja över maten, alla förfasade sig över denna vana, liksom vanan att knapra i sig rå vitlök till den svenska husmanskosten. Nu 40 år efter köper vi olivolja som aldrig förr, livsmedelsaffärerna har många hyllmeter med olika sorters olivolja och vi anammar medelhavsdieten som något mycket hälsobringande.

Tänk vad de visste redan då 1972, när vi rynkade på näsan över ”sydlänningarnas vanor”.

2 comments:

  1. Jag brukar ibland dra ner världskartan i klassrummet (som är jättestor) där finns nämligen era små öar med. Då kan man titta och peka för eleverna, kolla kolla, här är mina föräldrar. Då brukar jag få till svar att jag är dum i huvudet som inte är med er.

    ReplyDelete