Sunday, October 23, 2016

28 36S 038 23 E

I förrgår när jag hade stått vid rodret och styrt mitt pass, tänkte jag
att eftersom vi är mycket mer ute nu, kanske vi kan få se lite mer delfiner
och valar, det vore ju mäktigt att se en val blåsa och sen se den där
valfenan försvinna ner under vattnet. Tankarna rann förbi och nu det var
min tur att laga lite mat, plötsligt när jag står vid spisen känner jag hur
det liksom suger tag i båten i en annan riktning än det vanliga rullandet.
Det kändes mer som när vi körde genom stora drivande kelpbälten (sjögräs
modell large) i Patagonien.
Jag tittade ut akteröver där Thomas stod och styrde och sa: "-Kände du, vad
konstigt vi gungade till". "- Ja det kändes som om vi hade en mjuk,lätt
grundkänning, svarade Thomas " Vi tittade båda akteröver och där 50 meter
akteröver var det som en svart rektangel i vattnet. "-Rodret ropade jag",
nej sa Thomas hon styr som vanligt. Då rörde sig det svarta i vattnet och
precis som vinkade lite från sida till sida. Det var fenan på en val, VI
HADE PRECIS KÖRT ÖVER EN VAL, ingen skada skedd ombord konstaterade vi
snabbt, men valen fick sig nog en god skrubb i skinnet från vår köl och vi
fick lägga ännu en historia till våra minnen.

4 comments:

  1. Häftigt. Och tur att hon inte surnade till!

    ReplyDelete
  2. Men oj hjälp så dramatiskt! Skönt att ni klarade er! Hoppas valen klarade sig också! ;)

    ReplyDelete
  3. Vindsurfade över en sköldpadda en gång i röda havet men det var ju ingenting mot er val. Cool!!!

    ReplyDelete
  4. Körde på en val väster om Afrika med Alabama. Den låg nog och dåsade i vattenytan. Fanns ingen chans att väja. Det var en blodpöl efter oss i kölvattnet! Det kändes ingen stöt ombord. Det är kaskeloter i de farvattnen.

    ReplyDelete