Friday, October 7, 2016

19 13 S 058 56E

Vart tog långseglarglamouren vägen ? tänker jag när jag står på nattvakten
och styr. Då jag normalt brukar sitta och kura i bekvämt skydd av det lilla
taket eller kanske sitta nere i båten och arbeta med något framför
datorn.Jag är långt ifrån paraplydrinkar , sandstränder och turkost vatten.
–"I can feel the ocean under my feet" var det någon som sa när han stod
bakom ratten på Anastasia, inatt säger jag bara "I can feel the water on my
feet". Så kan livet till sjöss vara när autopiloten gått i strejk och vi är
två man ombord, vakt om vakt.
Men sen kommer dagen man skakar av sig olusten och försöker bli lite
kreativ, det är svaga vindar perfekta för autopilotmeck. Kapten åtar sig
att gulla lite med alla ingående delar till Auto-Otto. Lite elspray här och
lite där. Ett gott ord hit och lite beröm dit, löfte om löneök vid årets
förhandlingar, allting ombord skall vårdas och bli bekräftat, både
maskiner och människor, jag har sagt det förr, och nu är det åter
bekräftat.
Tydligen blev även auto-otto lite nöjdare och styr nu åter igen, med ett
visst återfall då och då.

No comments:

Post a Comment