Monday, September 26, 2016

16 03 S 080 37,6 E

Seglarlivet från den blöta sidan
Booommm, det låter som ett dovt kanonskott när de stora vågorna dunsar in i
sidan på Anastasia, för det mesta räcker det så, ibland får vi en kaskad av
vatten på däck eller sittbrunn, ibland är det lite mer vatten, och igår var
det EXTRA mycket. Jag låg och sov, vaknade av dunsen, det kändes som jag
låg pressad mot skottet då båten krängde mer än vanligt, och sen till min
fasa hörde jag vatten porla och splasha väldigt nära. Blixtsnabbt kommer
jag upp och mycket riktigt den vågen var nåt extra, när jag tittar ut
håller sjön fortfarande på att länsas ut ur självlänsarna, en stor balja +
en vanlig spann är borta, ena dynan hänger halvägs ut under mantåget.
Inne i båten fick vi ett par timmars jobb med att ösa och torka, och hur
torrt blir det när det är saltvattren man torkar? Ja, ni som seglar vet.
Skeppsmoralen är dock hög och fortfarande räknas kanske en rekordpassage
hem.

No comments:

Post a Comment