Det var för att gå lite skyddat och
enkelt vi valde att gå Inter Coastal Waterways norrut, här
kommer en berättelse som hände oss igår vilket visar att allting
kanske inte är enklare i ”skyddade” vatten.
Vi låg två nätter i St Augustin
den äldsta staden i USA och väntade ut ett rejält oväder med åska
och storm, hagel och man talade tillockmed om tornados på
väderrapporten, det värsta vädret missade oss. Men iförrgårsmorse
sa väderrapporten bara; stark vind och barometern började
åter att stiga. Då går vi sa vi och passerade den öppningsbara
”Bridge of Lion” samtidigt som solen steg upp klockan 07.30. Till
en början gick det som vanligt vi stod med autopilotens
fjärrkontroll och passerade sjömärke efter sjömärke. När vi
passerade inloppet till Jacksonville, på St Johnsfloden, hade
vindens styrka länge legat på väl kuling , men då tog det i lite
extra och visade stundals på 40 knop, och det var riktigt ettriga
krabba små vågor. Men vi kom över floden och anslöt till ICW
igen. Trodde att det skulle bli lite lä, men tji med det, landskapet
var lågt och flackt och vinden fick bra tag i oss och vi hade i
princip minst 35 knop i näsan hela tiden.
Då får vi plötsligt oväntat besök
ombord, en liten båt med coastguardfolk vill komma ombord och
göra en kontroll, välkomna sa vi och fortsatte vår färd med två
coastguards ombord, den ena kollade hur det såg ut under
durkarna, om vi släppte ut olja eller annat, vad vi hade för
brandsläckningsutrustning ombord, och den andra satt och skrev
rapport. Det gick hur smidigt som helst och dom tackade så artigt
för besöket.
Sen hade vi ett orosmoment framför och
det var en bro som vi skulle passera där vi läste i boken att den
var lite lägre än vad som sades så man skulle titta noga vid bron
vad aktuell höjd var, men vi räknade ut att vi skulle passera där
vid nästan lågvatten, och när vi kom dit stämde detta så inga
problem, men precis bakom bron var det en järnvägsbro, i boken stod
att den nästan jämt stod öppen, men vad tror ni? Jo när vi kom
rullade ett kilometerlångt tåg över, kapten fick ligga och hålla
båten i vinden och när tåget passerat kommer en gammal man från
ett hus och lullar fram till brovaktarns hus och börjar meka
därinne, och efter en tid som kändes som en evighet började
svängbron röra på sig.
Nu var det bara tre NM kvar till dagens
planerade natthamn Fernandina Beach, sista staden i Florida,
när man är på väg norrut.
Men lite konstigt såg det ut i sista
flodsvängen på Amalie river, vi tittade i kikaren och såg fler
sjömärken mot den infon vi hade i våra sjökort ombord. Vi visste
att det var en sväng där sk.”shoaling” kunde uppstå, det hade
vi också läst i guideboken. Vi tog det försiktigt med maskin, vi
hade strömmen med oss och den fortfarande starka vinden i sidan,
ekolodets siffror sjönk och rätt var det var stod vi på grund där i dyn.
Men liksom på Cuba lyckades vi backa oss loss, men det var svårt
att vända runt och gå tillbaka, vi kände allt botten ett par
gånger till, ankrade lite konstigt på sidan där och försökte
ringa till marinan och höra om de hade några uppgifter om den bästa
vägen. Men de hade stängt för dagen.
Eftersom vi inte låg bra där och
vattnet fortfarande var på väg ner tog vi upp ankaret och körde
tillbaks en sjömil ungefär och fick en ganska bra ankring
parallellt med kanalen lite inemot kanten. Det var bara att gilla
läget, ingen hamburgerbar ikväll, men väl hittade vi några
lammskivor i frysen.
Vi pluggade på om tidvattnet här i
norra Florida och upptäckte att det började röra sig om ett par
meters skillnad här, där det i södra Florida bara rörde sig om en
fot.
Vi skulle ha högvatten kl 13.00 nästa
dag och bestämde oss för att gå vid tiotiden, det passerade en
liten bogserbåt och vi tog kontakt och skepparen där beskrev över
VHF:en hur vi skulle gå i svängen för att ha vatten under kölen,
lite svårt med dialekten de har, men vi försökte skriva ner vad
han sa. Peppade till max drog vi upp ankaret klockan tio och körde
iväg, plötsligt ser jag två stora motorbåtar bakom oss och ropar
upp den ena som hade AIS, jodå de hade gått här förut, och han
hade 5 fots djupgående och vi har 6 fot så vi bad om att få gå
bakom dem. Sagt och gjort, vi kom igenom utan fler grundkänningar
och det stämde inte precis med bogserbåtsskepparens beskrivning
heller , men som i sagan skriver vi slutet gott allting gott.
Spännande! Duktiga ni är.
ReplyDeleteEn helt vanlig dag, ja ja..
Mats
E det inte trångt över så e det trångt under�� En båt i er kaliber kräver space! Öppet vatten med stjärnhimmel och 3 kilometer under kölen! Punkt!
ReplyDelete