Klicka för innehåll
Hur kommer det sig att man åker till
andra sidan jorden och tittar på en andrahandsbåt som är byggd av Hunter
Marine, de är ju inte kända för att prioritera seglingsegenskaper utan bygger
mer på volym, många kojplatser och stora höga midskeppssittbrunnar ?
Vi skall försöka
svara på den frågan här, och vill börja med att reflektera över den för seglare
så oumbärliga vindvisaren Windex.
Alla som seglar känner till enkelheten i konstruktionen, Man slänger en snabb
blick upp i masttoppen och tittar på Windexen
för att kolla den relativa vindriktningen, fungerar lika bra natt som dag.
Konstruktörerna
till Windexen heter Bergström & Ridder.
Bergström
& Ridder (B&R) har även konstruerat en rigg som med sin enkelhet är
smått genialisk.
I sista OSTAR 84, (Transatlantisk ensamkappsegling) fanns en enkelskovsbåt som hette Thursday´s Child, som seglade nästan lika fort som alla katamaraner och trimaraner. Hon var ritad av B&R och jag tror att hon var grundkonceptet till alla som kappseglar ensamma eller med två personer ombord. Vende Globen, Mini Transas etc. Vidare kunde man på 90-talet läsa om en mycket innovativ segelbåt som hette Route66 och här hemma byggdes B&R 23 och B&R 38.
Så när vi
fick reda på att Hunter varvet byggt en blue water cruiser på samma koncept,
och att det dessutom fanns ett välutrustat exemplar till salu i San Fransisco var
vi ju tvungna att åka dit och provsegla.
Det ena gav det andra, vi blev förtjusta i båten, och efter mycket funderande och planerande så var s/y Breaking Wind vår, vi bytte snabbt namn till s/y Anastasia av Göteborg eftersom det tidigare namnet betydde att "släppa väder". Fler bilder från Flickr |
s/y Anastasia
Subscribe to:
Posts (Atom)