Cuba en resumé: sista delen:,Marina
Siguanea- Havanna
Depachon där alla av och påmönstringar skrevs in samt alla ställen vi varit.
Nu hade vi ett par dagar på oss att
skaffa ägg, grönsaker och frukt. Vi hade lärt oss att det från
Hotel Colony gick lokala bussar var tredje timme in till Nueva
Gerona. Vi åkte med en tidig morgon för en bråkdel av priset för
en minibuss eller taxi, vi fick dessutom se en del småbyar på
vägen, man bor här på Isla Juventud i fina små hus, alla är i
princip likadana, men det kan vara lite olika färg och kvalitet på
utsidan av husen. Det finns definitivt inga kåkstäder här, regimen
ser till att alla har det lagom bra. Vårdcentral finns i varenda
liten by och även skola.
Inne i Nueva Gerona hade vi fått tips
på namnet på en grönsaksmarknad av en kypare på hotellet. Vi tog
en hästdroska dit eftersom det är så man färdas enklast i den här
staden. Nueva Gerona är långt ifrån Havanna och de andra
storstäderna på Cuba, här är det som om de stannat på
50-60-talet, hästdroskor cyklar och en och annan bil tar utrymmet på
vägen. Å den andra sidan andas vi fortfarande här bra luft, vi är
långt ifrån Santiagos avgasproblem. Vi handlade med den lokala
valutan peso i princip överallt. På marknaden var det många
försäljare, trots det sålde de allihop ungefär samma produkter:
Tomater, papas (söt potatis) grön paprika, morötter, jams, lök
vitlök och till vår stora glädje var det även rödbetstid. Vi
kände oss rika och glada och väskorna dignade. Vi hittade också
ägg, vilket sedan inte var så lätt att få tag på, vi såg ägg i
Havanna men det såldes bara till de som hade kuponger (!?)
Frukt fanns det tyvärr ingenting av i
hela staden.
Lördagen närmade sig och framemot
kvällen väntade vi nya gastarna från Borås. Plötsligt kom SMS vi
väntat på: -”Nu sitter vi i en taxi på väg till Marinan”. Vi
tog dingen och åkte iland, i mörkret på hamnplatsen träffade vi
bara en väldigt berusad vakt som försökte få oss att ta en
hästdroska till hotellet. Vi försökte förklara att vi väntade på
en bil som skulle komma med ”Nusotros amigas”.I den tysta svarta
öde natten hör vi plötsligt motorljud, och se där kommer taxin
med våra vänner, även dom hittade till världens ände!
Eftersom det var klarlagt med Guardan,
och vi nu med tiden kände alla på stationen, var det en lätt
procedur att bli utcheckade från ön och redan morgonen efter
seglade vi iväg ut till en udde på Isla Juventud som hette Cabo de
Francis. Det dröjde inte många mil innan våran absolut bästa
fiskecoach var på gång, han inspekterade befintlig utrustning och
valt ut ett lämpligt drag. Plötsligt fick vi massa namn på de
olika fiskedragen vi använt under fyra år. Jag undrar om fiskarna i
havet på nåt sätt känner vem som höll i spöet för den Spanska
makrillen satt nästan direkt där på kroken. Med van hand filéades
fisken och nu var middagen räddad.
Ankarplatsen var helt fantastisk,
vattnet var som en palett och skiftade från turkost till mörkblått
och vi badade första gången på länge. När mörkret föll och det
plaskade i vattnet runt oss kunde inte fiskaren ombord vara still, nu
användes ett medhavt lite tunnare spö och plötsligt sitter det en
liten stark och envis fisk på kroken, det blir en lång jakt där vi
följer fisken med spöet runt båten flera varv, tyvärr vann fisken
den striden, men nästa kväll vann vi, två stycken Horse-eye Jack.
Vi hann också med att utforska
stranden och revet under dagen, det var ett härligt klart vatten.
Cabo San Francis
Nu skulle vi vidare, vädret var lite
molnigare och vinden tilltog. Vi hade haft två val vid planeringen
att segla västeröver, norr om alla Cayos som bildade en lång kedja
av öar, eller söder om. Det fanns inte några passager under vägen,
vi hade sett ut en liten vik på nordsidan av Cayo de san Felipe som
såg skyddad och fin ut, nu blev vinden lite mer på nord än sydost
så vi seglade fram med god fart i det gruna grodhavet där djup på
4 meter kändes som väldigt okey. När vi skulle angöra den lilla
rännan för att komma till ankarplatsen fattades tre av fyra
utlovade sjömärkespinnar. När någonting rostar sönder och
försvinner ersätts det sällan. Vi försökte att hitta öppningen
och stirrade omväxlande på vårt ekolod och ut i naturen. Det
grundade upp och jag tog ner farten till noll vilket var någon minut
för sent för där satt vi i dyn, med den hårda vinden i sidan. Vi
la på så mycket back i maskin som vi bara vågade och efter minuter
som kändes som en evighet kom vi loss. Applåder.
Nu var vi tvungna att ankra ungefär
där vi var, det var ett bra djup men vi hade inget lä
överhuvudtaget, utan det blåste och skvalpade ordentligt natten
igenom.
Nästa morgon såg ut att bjuda på
samma väderlek så vi bestämde att gå till La Coloma knappt 20NM
norrut på fastlandet. Vad vi kunde se på sjökortet var det en
skyddad hamn och det verkade vara där fiskebåtarna lossade sin
last. De sista fem milen in till hamnen gick i en muddrad ränna som
skulle vara 3 meter enligt sjökorten och nu hade vi vinden precis
tvärs, strömmen satte oss också tvärs och djupet på vår ekolod
pendlade vissa delar av sträckan mellan 2 och 2,5 meter. Vi var
minst sagt glada när vi efter ett blåsigt pinande kom in i lä,
hamnen var full av uppankrade fiskebåtar. Vi blev direkt uppropade
på spanska av GuardaFrontier och vi förstod att vi skulle ankra och
omedelbart komma in till dem där de höll till i ett litet hus på
kajen. Det visade sig att La Coloma också vara en ”puerto
commercial” inga segelbåtar fick vistas här, kapten talade om att
vi hade gått hit för att få lite lä i den hårda vinden, det
ringdes några samtal och sen hade vi tillåtelse att ligga där över
natten och naturligtvis fick vi inte gå
iland.
Vad
skulle vi kunna gjort?
Varför
är det så?
La Coloma
Vi
sov iallafall gott den natten och nästa dag seglade vi då vidare
till Maria la Gorda på sydvästspetsen av Cuba. Det var en
heldagssegling och vi hade god fart och solen sken. När vi kom fram
till platsen vi visste att seglare fick vara, fanns det till vår
stora glädje faktiskt förtöjningsbojar. Vi låg utanför ett
hotell och tillika dykcenter, för i det här området skall det
finnas den finaste dykningen på hela Cuba. Vattnet var kristallklart
ner till de 8 meter som förtöjningsbojen låg på.
Försökte bota bacillen med Mojito
Här började nu Cubacillen äta sig in i våra kroppar och kapten var först med att börja hosta, tempot avtog betydligt. Vi tog det lugnt och gjorde som alla andra drack drinkar på strandbaren, vissa av oss var ute på djuphavsfiske och vissa av oss promenerade på stranden och vissa låg ombord med feber och hosta.
På söndagen mönstrade våra härliga gäster av och åkte bil mot Havanna via Vinales och vi avvaktade ytterligare ett dygn för att orka segla sista dygnet upp till Havanna. Det tog oss ett drygt dygn att nå Marina Hemmingway utanför Havanna , där bröt sig cubacillen även in hos kapten nr två. Några riktigt sega dagar följde, men en tur in till Havanna orkade vi med, så vi hann träffa gästgastarna igen innan deras flyg lyfte hem till Sverige.
Vi
avslutar vår berättelse om Cuba-segling med en stor stor stor kram
till alla Cubaner vi träffat. Intresserade, korrekta, varma och
hjälpsamma, trots sina umbäranden i landet, nu i April skall Raol
Castro lämna över ledarskapet och till vem? Ja det vet man inte än.
Efter
att nu ha kommit till Florida, där ingenting fattas i affärens
hyllor längtar men redan tillbaks, varför skall man egentligen
behöva välja på 20 sorters ris eller bland ännu fler sorters
frukostflingor, och varför i hela friden kan vi köpa färdig skalad
frukt i plastförpackningar?
Cuba finns kvar i kropp och själ en
lång tid efter det att man seglat vidare, det är ett som är
säkert, ta en tur själva så får ni uppleva det på plats.
Tack för en fin berättelse, som vi fick nöjet av att vara med på! Cubacillen rådde inte på oss, som tur var, men vi är ju inte så klena!
ReplyDeleteTack från Ann-Cristine och Stefan
Tack själva
Delete