Saturday, October 18, 2014

Sjösättning

Att lyfta båten för att bottenmåla, lämna för vintern eller för att göra andra jobb är nödvändigt. Det är alltid lika spännande att se hur just det här varvet gör. Ibland har dom en travellift som lyfter hela båten med starka band, ibland styrs båten in på en vagga som sen dras ur vattnet på olika sätt. I Grekland där vi stod på land ett par vintrar hade de en enorm traktor som drog upp båtarna, han som körde kallade vi för cowboyen, han såg så mäktig ut när han manövrerade sitt ekipage. Stöttorna på vagnen styrdes med hjälp av hydraulik, och till sin hjälp hade cowboyen en hel rad med spakar, som bara han kunde hantera. Båtarna kom upp ur vattnet och cowboyen berättade stolt att han inte hade haft något haveri.

Här i Raiatea, Polynesien har man en liknande princip, en vagga som sätts ner i vattnet, båten dockar in och det är en traktor på land som drar. Den stora skillnaden är att traktorn är av modell mindre (men uppenbarligen lika stark) hydrauliken och automatiken finns inte här. Hur gör man då för att anpassa varje vagga till olika båtar, jo två av varvsarbetarna tar på sig ett varsit cyklop, hoppar i vattnet med de vanliga flip-flop skorna, sen simmar man under, bakom framför och tvärs. Man rättar till lite här och lite där, man spänner åt stöttor och man säger till han som har landpositionen att dra lite i en tamp åt ena hållet. Till slut står båten bra, alla är nöjda och sakta sakta dras man meter för meter upp på land. Lite långsammare kanske, men vad gör det, här ser jobbet mycket härligt ut, man skulle nästan vilja få vara med i vattnet.

No comments:

Post a Comment