Thursday, November 27, 2014

Boktips

Jag läser nu ”Mayas dagbok” av Isabel Allende som sedan länge är en av mina favoritförfattare. Från ”Andarnas Hus”, ”Kärlek och skugga”, ”Eva Luna” från 80 talet, via hennes bok ”Paula”, till ”Porträtt i Sepia”, jag har läst dem nästan alla.
Mayas dagbok som jag läser nu, handlar om en tonårsflicka uppväxt i Kalifornien hos sin farfar och farmor, av olika anledningar måste Maya fly från amerika och farmodern skickar henne till en gammal god vän i Chile, ön heter Chiloe och ligger i norra delen av Patagonien. Maya reflekterar över vardagen på ön: ”Jag vet inte om jag någonsin kommer att vänja mig vid det långsamma tempot här i Chiloé, denna lättja, detta ständiga hot om regn och detta beständiga landskap av vatten, moln och gröna betesmarker. Allt ät stilla allt är oföränderligt.”
Naturbeskrivningarna får mig att minnas när vi seglade med Anastasia i Patagonien år 2009-2010, vi firade nyårsafton på en ö tillhörande Chiloe, vi var ombord och åt oss igenom kvällen, inåt land var det helt mörkt och tyst, och så, precis vid tolvslaget, då ringde man intensivt i kyrkklockan och en nyårsraket sändes upp. Ett fantastiskt minne.


Boken Mayas dagbok av Isabel Allende finns på Pocketförlaget, Läs den.

No comments:

Post a Comment