Tuesday, August 25, 2009

Autopiloten är en av de viktigaste instrumenten

Magknip.
Vi har vetat sen vi köpte båten att vi behövde en ny vindmätare uppe i masttoppen, för att autopiloten även skall fungera som ett vindroder. Idag var dagen då firman StarMarine skulle göra jobbet. Vi har försökt boka dem redan innan vi kom hit. De skulle även dra ny antennkabel genom hela masten uppifrån och ner.
Efter några försök med Ian däruppe och Ron därnere säger dom, och jag var färdig att ge dem onda ögat, :-Sorry the cable is stuck somewhere, you have to take off the mast, take off the mast, take off the mast. Jag kände hur jag blev varm innanför pannloben, jag hör Thomas säga vid min sida, thats impossible. Två minuter senare winchar jag upp Thomas i masten. Han har med sig en nylonlina och en tyngd. Jag hukar vid den lilla lilla luckan där kablarna syns och se......där kommer den tunna tunna linan Thomas skickat ner. Vi kopplar på antennkabeln som lika lätt finner sin väg ner genom masten. Det är tur att Star Marine i Alameda inte läser detta inlägg på svenska, för att jag tycker att dom gav upp alldeles för lätt (amatörer).
Imorgon skall allt kopplas samman och tjohoo så är vi en dag närmare avfärd.

8 comments:

  1. Typiskt! Ska man få gjort något får man göra det själv

    ReplyDelete
  2. Det är ju ingen slump att lilla murklan snackar om "Thomas" hela tiden. Nisse har fått hård konkurrens, men han är främst ett matbordskonversationsämne. Han är ju så förtjust i lax. Och broccoli och ärtor. Jo, hon säger "Karin" också, det gör hon faktiskt, fast alltid efter Thomas.
    Vi hejar på och hälsar allihopa! //Jenny

    ReplyDelete
  3. Thomas kan lägga nya triumfer till sitt CV: värmepannfixare i Skåne och mastakrobat i Amerika. Ja, ja, AK - vi vet att det var du som were behind it all. Good teamwork, bådar gott för utmaningarna på oceanerna.

    ReplyDelete
  4. Amatörer! Jag hade velat se när du winchade upp Thomas i masten. Båda med målmedvetna blickar!

    ReplyDelete
  5. Vad säger man, bra karl reder sig själv.
    Ser av kommentarerana att kabeln blev dragen, men hur blev det med autopiloten??

    ReplyDelete
  6. Autopiloten fungerar både på kompasskurs och vindvinkel. Yes nu kan man hålla en bok i handen istället för att styra

    ReplyDelete