APT 7/2017
13 april 2017
Deltagare: Två kaptener
Plats: Tobago
Minnesanteckningar
från arbetsplatsmöte -projektavslut 7/2017
Verksamhetsgenomgång:
Anastasia med besättning har nu fullbordat Projekt
jorden-runtsegling.
I november 2013 angjordes Tobago efter en Atlantöversegling från
Teneriffa. Det är nu april 2017 så man kan lite slarvigt säga att
det tagit knappt fyra år. Fyra år med kurs västerut, några
kortare och längre stopp här och där, var det allt?
Nej absolut inte, nya erfarenheter är gjorda, nya bekantskaper har
skapats, men det är lite tidigt för kaptenerna att utvärdera hela
seglingen, då långa tider vardag har blandats med tider av äventyr
och vissa tider har man levt i en utsatt miljö, så intryck och
uttryck är många.
Därför är den här arbetsplatsträffen vikt åt konsulter och
arbetsgruppers projektredovisningar, och är således sista APT
ombord Anastasia.
Verksamhetsplanering:
Ag Plan har bokat marina i Chaguramas, med upptagning på land
den 1 maj 2017 - Q4 2017 alltså under hela orkansäsongen.
Projektredovisning:
Ag Fisk som ansvarat för samordning av fisket ombord visar
statistik över, hur fiskelyckan faktiskt ökat ombord på Anastasia
under de fyra åren. Efter förlust av många drag och krokar i
början av seglingen satsade man sedan på att skaffa sk.
dubbelkrokar för en säkrare fångst. Man har även med tiden
försökt att vid napp på kroken, ta ner farten på Anastasia för
att den totala kraften skulle minska under tiden fisken har halats
in, vilket har gett goda resultat. Mahi Mahi, Wahoo,Tuna och någon
Barracuda, god leverans av Ag Fisk.
LSO lokalt skyddsombud, har periodvis tyckt att arbetet ombord
med både skyddsronder och systematiskt arbetsmiljöarbete har varit
betungande, gör ändå en en tumme upp för att kaptenerna
gjort sitt bästa för att lösa olika situationer, samtidigt menar
LSO att arbetet har flutit på tack vare ett fantastiskt stöd från
HSO huvudskyddsombudet .
Hälso och livsstilscoachen redovisar att kaptenerna på
skutan har haft svårt att lägga till nya hälsobefrämjande vanor
som föreslås, men avslutar med den totala uppfattningen av
situationen är: att genomföra en jordenruntsegling i sig är ett
tecken på en naturligt stor vilja hos de båda Kaptenerna att skapa
sig en god livsstil.
UA
underhållsansvarig, kan
redovisa att segelbåten krävt mycket underhåll under åren, främst
då generatorn till hjälpmaskinen (herr Balmar) som av och till har
krånglat. Man kan nu konstatera att hålla på med systematiskt
underhållsarbete är nödvändigt på en långseglare, och Anastasia
är trots allt nu i god kondition.
SA
(skansadvokaten) får härmed
avsluta projektredovisningen med en reflektion över proportionerna
av inköpsansvarigs proviantering i Cape Town: Vid ankomst Tobago
efter 5400 NM till sjöss, fanns det endast 6 burköl kvar samt hela
48 flaskor med vatten, vilket kan tyckas vara lite på marginalen.
Projektavslut:
Besättningen kommer nu att beviljas vederlagsledighet och en del
trotjänare som kulturtant och inspektör kommer erbjudas
avtalspension. Kaptenerna tillade att det kommer bli tomt ombord när
alla konsulter och arbetsgrupper upplöses i samband med att
projektet avslutas, men att många goda minnen för evigt kommer att
finnas. Tack tack Tack
-->
Glad Påsk önskar det två K.
HSO ber att få framföra sin stora beundran över hur kaptener och manskap har löst diverse arbetsmiljöfrågor, såsom mönsterdjup på foppatofflor, markerande av skarpa kanter på nedgång till kajutan, hjälmtvång, ihoplindande av snören ombord. När det gäller hälsobefrämjande frågor undrar HSO hur proportionerna vatten/öl var vid avsegling Cape town för att eventuellt nödgas vidta åtgärder. Låter misstänkt obalans mellan intag av de olika dryckerna. Nu återstår bara att hälsa kaptenerna välkomna hem! Med stort vemod tackar vi för knappt fyra ( eller drygt tre??) års rapportering från de sju haven!
ReplyDeleteEn glad påsk önskar Larssons!
ReplyDelete