Tuesday, November 26, 2013

N 13 07 W045 43

Jag berättade för ett tag sen att vid vår förra Atlantsegling 1982 med
Aurora , bröt bommen i två delar. Den gången angjorde vi Västindien vid
Barbados. Där ankrade vi och det var en mycket rullig ankarplats, så den
trasiga bommen fraktades iland, arbetsplatsen hamnade precis där alla
seglare landade med dinghyn. En sanning som vi fick bekräftad både då och
senare är att långseglare i allmänhet och ensamseglare i synnerhet kan
allt. Man innehar förutom det stora självförtroendet att tala om det, en
stor kunskap vad det gäller allt om segling och båtar. Vid den där
dinghybryggan passerade inte en utan att kommentera på något sätt.
Förslagen var många och det som slutligen blev godtaget som lagningsförslag
kom från en sydafrikans långseglare som seglade med en tight budget. Han
hade mastat av ett par gånger o.s.v. Vi tyckte hans förslag var en enkel
lösning på problemet, han försåg oss även med ett stycke hårt trä som han
hade i sitt reservdelslager. Träbiten en knapp meter yxades till och
bommens två delar träddes på, enkelt och starkt blev det. Allting fästes
med skruvar rätt in i träbiten. Denna bomkonstruktion seglade vi sedemera
hem med, och jag tror till och med att det dröjde någon säsong innan vi
skaffade en ny bom.

1 comment:

  1. Ibland blir man tokig när "alla andra" ska komma med bra förslag. Men då och då dyker det ju helt klart upp ett guldkorn bland alla dom där tipsen!

    ReplyDelete