Då var vi påmönstrade som ”crew”
på en annan skuta, s/y Amelit. Det känns som det är många år
sedan vi inte var kaptener på vår egen båt, nu blir det till att
ta order från Captain Kaj.
På den gamla”goda” tiden som jag
brukar hänvisa till ibland, när vi började segla till sjöss. Det
var tidigt 70-tal, då hade alla som gick till sjöss en sjöfartsbok,
det var ett viktigt dokument i sjömansvärlden. Sjöfartsboken var
blå och gällde även som ett pass. När man mönstrade på tog
kapten eller telegrafisten hand om sjöfartsboken, där stämplades
det stora fina stämplar av platsens konsulat, man var också
inskriven i skeppsrullan. När man sen mönstrade av kunde man se
precis vilka båtar man varit på, hur länge och i vilken
befattning. Alltsammans fanns via dessa dokument också i
Sjömansregistret som någon statlig myndighet höll reda på.
Det fanns även en annan blå bok som
man hade ombord, det var avräkningsboken där man kunde se sitt
tillgodohavande för varje månad. När det började närma sig
avmönstring räknade telegrafisten av hur mycket man tagit ut under tiden ombord och hur mycket som man hade kvar av sin lön till hemresan. Det hände ibland att några blev
irriterade och arga på någonting ombord och då hette det att ”Man
skulle gå upp till gnisten och slänga in den blå”, alltså
mönstra av i nästa hamn och få ut sitt TGH.
Captain Kaj verkar vara en hyvens kapten, så vi skall nog slippa slänga in den blå här ombord.
Captain Kaj för tankarna till bryggsegling..
ReplyDeleteMen det blir det inge av me har man förstått. Go tur i era nya roller som manskap.
Några dagars bryggargling, inväntar lite reservdelar, sen sätter vi segel
Delete...och kvinnskap!
DeleteKan du ge dig på
Delete