Wednesday, January 29, 2014

N 11 46 W 073 47

Jag har tre möten på min styrbordsida, de är alla över 10NM bort, jag ser
dem på AIS, jag ser deras namn och callsign, jag ser kurs och fart och jag
ser hur nära varndra vi kommer . Jag går ut och tittar efter
navigationsljusen i mörkret och ser ingenting, AIS:en har gjort att vi
"ser" så mycket fler båtar. Med ser menar jag då på skärmen, och jag är
glad att vi syns på andras skärmar. Det finns en liten fara med det hela,
och det är att man ibland glömmer att inte alla har en AIS, så rutinen att
gå ut och spana runt horisonten, den får man inte tappa.
Vi går nu ca 30 NM ut från den Columbianska kusten, syns vi på AIS på
www.marinetraffic.com ?
Det får ni hålla reda på, annars dateras "rutt och positionskartan " här
på bloggen upp ca en gång per dygn.

No comments:

Post a Comment