Saturday, November 23, 2013

N15 59 W 038 30

Igår såg vi två seglare, den ena visuellt, ett vitt litet segel, långt
långt bort på horisonten, och den andra såg vi på AIS. När jag säger på
AIS menar jag att hans transpondersignal går in i vår navigationsdator och
visar sig som en ganska stor "plutt" på datorn, gul -odefinierad, grön-
definierad och vi får alla data om fartyget. AIS –signalen gör att vi
"ser" andra båtar i närheten på ca 20 NM omkrets, när man med ögat kanske
ser en 5 NM, beroende på hur hög den andre är. Så när vi slutar att synas
för er på www.marinetraffic.com, har vi fortfarande stor nytta av AIS
ombord. Man kan säga att vår lilla värld med Anastasia som centrum har med
AIS:en blivit något större. Både på gott och ont naturligtvis, varför skall
man egentligen följa båtar och fartyg på såna passageavstånd som aldrig
kommer att bli några närsituationer ?

2 comments:

  1. Precis det jag hade tänkt fråga - om ni ser många av de andra som låg på Teneriffa och väntade. Ingen trängsel förstår jag.

    ReplyDelete
  2. Själv har jag inte sett er på AISsedsn ni llåg på Teneriffa

    ReplyDelete