Wednesday, September 25, 2013

Vilken resa

Välkommen ombord säger vi till vårt nya storsegel!

Det finns väl ingen som har undgått att vi har väntat på vårt nya storsegel sen vi kom ner till Almerimar. Hela historien med seglet började i somras när vi upptäckte att vårt tre år gamla laminatsegel inte höll måttet.
Under en natt med hård vind gick storskotet av och på morgonen efter, när det blev ljust såg vi hur förstört det blivit. Taften hade släppt och det var en soppa av seglet. Efter några turer fick vi ersättning från försäkringsbolaget och kunde sätta igång med anskaffning av ett nytt storsegel till vår fina båt.

Vi fick bra kontakt och en snabb respons från UK Syversen, de har även tillgång till orginaldesignen på segel till Hunter HC 50. I slutet av sommaren kunde vi lägga en beställning på ett segel i ett slitstarkt matrial, HydraNet.

Den 6 september var vi i Mölndal och tittade på seglet som var nästan färdigt, vi flög ner till Spanien dagen efter, och seglet påbörjade sin resa per lastbil måndagen den 9 september. Av någon anledning kom inte seglet längre än till Helsingborg, där det fick vänta på sin tur ända till fredagen den 13. Det är ju ingen bra dag att påbörja en resa, men trots ett skrockfyllt datum flöt det på bra. På onsdagen den 18 var det incheckning i Madrid, och utcheckning redan dagen därpå, inte illa alls. Efter det blev det totalt stillestånd när det kom till Almeria på torsdag den 19. Vi började eftersöka per telefon till DHL, dels själva och dels genom hamnkontoret. Vi kan inte räkna upp alla kontakter som skett därefter, men nu idag tisdag 24 när vi kommer hem ifrån Cadiz finns seglet på hamnkontoret, vi ser paketet. Vi får ett löfte om leverans till båten kl 16.00, det är ganska tungt och otympligt paket. När klockan närmar sig 19.00 tappar jag tålamodet, ringer bort till kontoret och frågar ....va f......n?
En halvtimme senare kommer några "marineros" i sin bil och vältrar ur paketet utanför grinden och med lite hjälp får vi fram paketet ända till kajkanten.

Den som väntar på något gott.......