tag:blogger.com,1999:blog-5705926358902937162.post5039422954807194269..comments2024-02-02T23:07:20.660+11:00Comments on s/y Anastasia: 7 36S 023 6,8WAnna Karin Hedborg-Ekeblad // Thomas Hedborghttp://www.blogger.com/profile/10686682641845080379noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-5705926358902937162.post-38501150482691715622017-04-11T02:31:19.862+11:002017-04-11T02:31:19.862+11:00Bra gjortBra gjortAnna Karin Hedborg-Ekeblad // Thomas Hedborghttps://www.blogger.com/profile/10686682641845080379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5705926358902937162.post-9065393626493322822017-03-26T17:31:43.820+11:002017-03-26T17:31:43.820+11:00Aha, sextant, ja där har jag ett minne oxå som var...Aha, sextant, ja där har jag ett minne oxå som var lite roligare. Slutet av sjuttiotalet i röda havet på väg mot Jeddah. Inget decca eller loran så det var som översturman till att ta fram selected stars (HO 248???tror jag det var) och förbereda sju trevliga stjärnor att lägga ortlinjer med. Sagt och gjort, uträkningar klara, turordningen fastställd så man började i rätt ordning med tanke på solens snabba stigning, tersuret i näven så pang ut på vingen med sextant inställd i approxim.vinkel och bäringslinjalen klar på pejlen........ Såg ingenting!! Vad i h-vete är det nu då!!?? Tittade igen på speglarna och ser då att imman och kondensfukten lagt sig på glasytorna. Den AC kalla bryggans inverkan på sextanten gjorde att mötet med röda havets fuktiga värme gav upphov till fadäsen. Det blev ett snabbtorkande och jag hann rädda de två sista stjärnorna med halvtaskig skärning. Så då lärde man sig att lägga ut sextanten utanför dörren i god tid innan det var dax!!ulfhttps://www.blogger.com/profile/15135148123812396258noreply@blogger.com